Kwiat pustyni. Z namiotu nomadów do Nowego Jorku - Waris Dirie

sobota, stycznia 14, 2017

Najchętniej zaczęłabym od własnych odczuć do tej książki i historii w niej opisanej, ale wtedy nikt nie będzie zainteresowany dalszą częścią postu. Dlatego zacznę jak zawsze.



KSIĄŻKA W PIGUŁCE 
Autor: Waris Dirie, Cathleen Miller'
Tytuł: Kwiat pustyni (Desert Flower)
Gatunek: literatura faktu
Wydawnictwo: Świat książki
Rok wydania: 2000 (data dość przybliżona)
Ilość stron: 253
Moja ocena: 8,5/10



KILKA SŁÓW O AUTORCE i jednocześnie o książce

Waris Dirie pochodzi z Somalii. Urodziła się w 1965 roku w muzułmańskiej rodzinie koczowników. Od dziecka ciężko pracowała pomagając rodzicom w wypasie kóz czy szukaniu wody. We wczesnym dzieciństwie została poddana rytualnemu obrzędowi obrzezania, który zgodnie z tradycją, musi odbyć każda somalijska dziewczyna, aby stać się kobietą. Waris miała zaledwie 5 lat. W pewnym momencie swojego życia postanawia uciec, bo nie może dłużej znieść tak okrutnego życia. Po wielu przygodach w rodzinnej Somalii udaje jej się wyjechać do Londynu. Tam po 4 latach ciężkiej pracy jako służąca zaczyna rozwijać karierę modelki. Waris jest też związana z Polską - mieszka w Gdańsku.

Książka oparta na wspomnieniach jest opisem, często brutalnym i okrutnym, życia Waris Dirie od początków w Somalii, obrzezania. ucieczki aż po karierę światowej sławy modelki.  


Cała opowieść bardzo mnie poruszyła. Wszystko jest tak dokładnie i realistycznie opisane, że nie sposób się oderwać. Przede wszystkim, bardzo mnie uświadomiła jak okropne życie mają kobiety i dziewczynki w ich świecie. Gdy to czytałam, miałam gęsią skórkę i wręcz się trzęsłam. Książka też świetnie oddaje realia życia na pustyni. To przenoszenie się z miejsca na miejsce, szukanie wody, rzadkie widywanie innych rodzin. Niesamowite. Bardzo spodobało mi się, że w książce są zdjęcia Waris z różnych sesji, ale też znalazły się zdjęcia z najbliższymi. 

Co tu dużo mówić - to jedna z lepszych książek, które czytałam.

Na podstawie książki powstał film o tym samym tytule.

Betty :)

You Might Also Like

1 komentarze

  1. Zaraziłaś mnie. Muszę to przeczytać. Zapraszam też do siebie oczytanawswiecie.wordpress.com

    OdpowiedzUsuń